onsdag den 5. november 2014

Chili con carne


Her er en af de bedste chili con carne opskrifter jeg til dato har lavet.
Det er med inspiration fra opskriften fra MAD! magasinet nr 8 2014.

Det kan laves med ris, linser eller helt uden nogle af dem. Dog skal kogetiden justeres så den passer dertil.
Man kan servere det brød til man ønsker, vi valgte at lave hvidløgs brød til da vi alle herhjemme elsker det.

Retten er ikke for stærk, men lige let på tungen, hvilket også gør den børnevenlig, og så er der rigtigt meget smag i.

Chili con carne

Tid: 40 min, alt efter kogetid
2 voksne 2 børn

Ingredienser:
1 løg
Olie til stegning
250 g hakket oksekød
100 g tomatpuré
1 dåse hakkede tomater
1 dl linser eller ris (efter eget valg)
1 tsk spidskommen
1 tsk oregano
1 tsk tørrede chiliflager
3 fed hvidløg
4 dl høneboullion
½ rød peber
½ grøn peber
Salt

Tilbehør
Hvidløgs brød (eller brød efter eget valg)

Fremgangsmåde (opskriften er lavet efter at der kommes ris i):
Løget pilles og hakkes og steges i lidt olie i en gryde.
Tilsæt kødet, og brun det godt.
Purén tilsættes og steges med et stykke tid, derefter tilsættes de hakkede tomater.
Tilsæt spidskommen, oregano og chili, og det hele koges i 15 min under låg
Tilsæt ris, hakket hvidløg og peberfrugt, og kog videre i 15 min under låg (alt efter kogetid på risene).
Smag til med salt.

Hvidløgsbrødet kommes i ovn i de sidste 15 min af kogetiden.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...