torsdag den 21. februar 2013

En stor dreng

Det er helt vildt som Silas vokser for tiden. Han overrasker os dag for dag, ikke kun med nye ord, men også de handlinger han laver.

Det første han gjorde da han kom fra dagpleje i dag, var at komme vadende ind til mig med sko på, vinke og sige "Heej heeej!" Derefter pegede han på jakken og sagde "jakke!", og derefter på sin hat og sagde "hat!" :)

Han er også begyndt at hygge ved mig i sofaen, sådan at han selv kommer op og sætter sig i min favn, så sidder han bare der og nyder at jeg nusser ham.

Han er også begyndt at lege frisør. Tager min hårtørrer ude fra badeværelset, kommer ind med den til os, og så skal han tørre vores hår. Vores hår skal også lige have en tur med kammen. Vi skal heller ikke glemme legesæben til hans gulvmobbe, den skal også lige i håret så vi kan vaske det :)

Ved aftensmadsbordet her til aften hentede Silas også 3 tallerkner inde fra hans legekøkken, så satte han dem op til bordet hvor vi spiste. Han gav en til sig selv, en til mor og en til far. Derefter fik hver af os en pomfrit på vores tallerken af Silas, og så skulle vi alle spise den.
Da vi havde gjort det, fik vi alle en mere. Sådan fortsatte vi et par gange.
Derefter skulle vi lige skåle med vores glas før vi drak :)
Synes det var SÅ hyggeligt, at "lege" lidt mens vi spiste. Det fik Silas til at sidde stille ved bordet og spise, mens vi alle hyggede med hinanden.

Mht. til badetider, så var det slet ikke så slemt med bad i går. Man kan godt lære lidt af de der "Supernanny" programmer der kører på tv.
Så et, hvor situationen var ligesom med Silas, og de snakkede slet ikke om badet. Kom i tanke om, at vi har en tendens til at fortælle Silas hvad han skal. Det er i sig selv okay, men ikke når det er noget Silas virkeligt ikke vil. Så skal man undgå at snakke om det, og bare gøre det.
Så i stedet for at vi siger "I bad", og Silas siger "ikke bad", og vi kan gøre det frem og tilbage 100 gange, og for hver gang bliver Silas mere og mere tosset, så tog vi en anden drejning. 
Vi sagde, "Nu skal vi ud på badeværelset". Da vi kom derud sagde vi bare "Nu skal vi have tøjet af".
Silas klagede lidt og sagde "ikke bad", men vi sagde ikke noget tilbage, fortsatte bare med at tage tøjet af. Allerede her ville Silas normalt vride sig fri, hænge sig fast til sit tøj, og nægte at få blusen over hovedet. Men i stedet sad han bare og klagede, men lod os tage tøjet af ham stille og roligt.
Vi kom ham heller ikke op i badet, men gjorde vaskekluden våd fra badekaret og vaskede ham ude på gulvet. Endnu engang klagede han, men han gjorde ikke en stor kamp ud af det.
Da vi var færdige og han var tørret, gik der ikke mere end knap vi var ude af badeværelset, så var han glad og snakkende igen.
Det synes jeg var en succes :)

Vi er også begyndt at løbe om kamp ind i sengen når vi har børstet tænder. Så siger jeg, "Hvem kommer først!", og Silas kommer selvfølgelig altid først fordi jeg er så langsom ;)
Så kommer han op i sengen uden brok, og er klar til at sove.
At han så ligger og snakker til efter kl 20 alligevel, det er hvad det er, men i det mindste ligger han i sengen og skriger og pylrer ikke.

Da jeg var til frisør for nogle uger tilbage, så var Silas lidt tosset. Han synes ikke selv at det var sjovt at blive klippet dernede, og han synes hverken han eller mor skulle klippes der.
Så jeg måtte gå ind alene, og så kørte far og Silas lidt rundt imens. Da de kom ind, næsten som jeg var færdig, var Silas meget nysgerrig som altid. Thomas og jeg sagde farvel da jeg havde betalt, og ligesom vi gik ud af døren udbrød Silas "Hej hej klip!", mens han lavede sin Margrethe gesture med håndledet.
Vi kunne ikke lade være med at trække på smilebåndet allesammen.

Sikke en dejlig dreng vi har :)
Så her har i lige et par billeder af ham her til aften.

 
 
Hovsa, der var vidst lidt saft tilbage i skålen fra pærerne :/

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...