tirsdag den 4. februar 2014

Sweet Potato Pancakes

Så blev det tid til at skrive om disse fine og anderledes pandekager.

Der er også kommet et nyt faneblad oppe i toppen "Madpakken/snacks". Der kommer ting ind under af alt der kan bruges til madpakken, eftermiddagssnack, aftensnack, snacks til hvis man får besøg af familie eller venner. You name it! :)

Her først en opskrift på pandekager med kartofler. Ja du hørte rigtigt. Mere korrekt sweet potatoes (søde kartofler).
De kan købes i butikkerne hele året rundt, men er desværre lidt dyre (i hvert fald der hvor jeg købte dem). De stod til 20 kr for 2 stk. Det var så lige nok til denne opskrift.

Kartoffelpurén laver man i forvejen. Skræller kartoflerne og skærer dem i tern, koger dem, blender dem, og ender dermed ud med en puré. 

Kartoflerne kan fint stå på køl til dagen efter, hvis man ikke har tid til at koge dem om morgen, hvis de skal i madpakken.
I det hele taget kan pandekagerne laves i forvejen. De holder sig fint i køleskab i 2-3 dage.

Opskriften tager ca 5 min at bikse sammen, og ca 10 min at lave dem på panden. Jeg brugte min dejfordeler, hvor jeg hældte dej ned i en form til panden. På den måde endte jeg ud med pandekager der havde samme runde størrelse og form.
Et godt tip er IKKE at stege pandekagerne i olie, de klistre sig fast til panden, og måtte smide første omgang ud. Først da jeg gik over til Becel blev det bedre.
Ud over det, blev de første lidt for tykke, men kun fordi jeg brugte silikoneformen, og der kom lidt for meget i dem. Snart kunne Silas hjælpe mig med at trykke dejen ud af dejfordeleren og ud i formen.

Man behøver selvfølgelig hverken dejfordeler eller form for at lave disse ;)

Silas spiste dem med stor appetit, og havde dem med i madpakken 3 dage fremefter.

Opskriften finder du HER

 De søde kartofler bliver kogt i vand uden salt

 Dejen klar til at komme på panden

Værsgo :)



Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...