torsdag den 16. juli 2015

Ovnstegte kødboller i hot tomatsauce

Her er en lækker pastaret med kødboller
Kødbollerne indeholder hytteost, og tomatsovsen er lækker hot med chilipeber og lidt forårsløg.
Opskriften er herfra.

Ovnstegte kødboller i hot tomatsauce
4 pers.
Tid: 45 min

Ingredienser:

Kødboller:
400 g hakket oksekød (ca. 6% fedt)
250 g Karolines Køkken® Hytteost med grillet peberfrugt 3,5%
1 æg
3 spsk rasp
2 små knuste fed hvidløg
3⁄4 tsk groft salt
friskkværnet peber

Hot tomatsauce:
10 g smør
7 forårsløg i tynde ringe
2 finthakkede røde chilipebre (ca. 2 spsk)
2 dåser flåede tomater (ca. 400 g)
1 dl vand
2 1⁄2 tsk sukker
1 1⁄2 tsk groft salt

Pynt:
finthakket top af forårsløg

Tilbehør:

400 g tørret pasta, fx penne

Fremgangsmåde:

Kødboller
Bland det hakkede kød med hytteost, æg, rasp, hvidløg, salt og peber. Stil farsen tildækket i køleskabet i ca. 15 min. Sæt en bageplade til opvarmning i ovnen. Form farsen til ca. 32 små kødboller (på størrelse med valnødder) og læg dem på et stykke bagepapir. Træk bagepapiret med kødbollerne over på den varme plade og bag kødbollerne øverst i ovnen.

Hot tomatsauce
Lad smørret smelte i en gryde ved kraftig varme, men uden at det bruner. Svits forårsløg og chili i ca. ½ min. og tilsæt tomater, vand, sukker og salt. Lad saucen koge ved svag varme og under låg i ca. 10 min. Tag låget af gryden, mos tomaterne let og kog saucen ved jævn varme i ca. 10 min. Smag til.

Vend kødbollerne i tomatsaucen og server den sammen med nykogt pasta.

Tip
Du kan spare på chilien, hvis tomatsaucen ikke skal være for stærk. Skal den være ekstra hot, kan du lade de hvide ”vægge” sidde i chilierne. Det er her meget af styrken sidder.

Stegetid

Ca. 15 min. ved 175°.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...