torsdag den 6. marts 2014

Store forandringer herhjemme

Der kommer til at ske store ændringer herhjemme i fremtiden.
Hvis nogle har lagt mærke til det, så har jeg ændret min blogliste i venstre side. 
Den er nu inddelt i "Familieblogs og andet", "crafting blogs", "madblogs" og "FODMAP".
Det sidste nævnte er en af forandringerne herhjemme.
Jeg har så lagt tilbage jeg kan huske, døvet med min mave. Helt tilbage til før jeg fandt sammen med min mand, men efter jeg mødte ham blev det værre og værre.
Synderen var alt det sodavand vi drak, og efter at jeg endte på toilet med mange smerter flere gange i ugen, så jeg endeligt en sammenhæng og fik lagt sodavand på hylden. Det har jeg ikke drukket i 10 år nu.
Det varede dog kort, snart skete det igen flere gange i ugen. Diarre, opkast og smerter som en i helvede. Igen fandt jeg synderen, denne gang juice. Har ikke drukket juice siden.
Men min mave bøvler stadig ind imellem, og efter en tur til lægen, fik jeg diagnosen "irritabel tarm" som RIGTIGT mange mennesker har i forskellige grader. Min er i en pænt stærk grad. 
Bare det at skulle gå ud midt i en biograffilm, fordi maden vi spiste forinden havde fucked min mave op, eller lign. Var endda bange for en årgang, at svigermor troede jeg ikke kunne lide hendes mad, da jeg endte på toilet næsten hver gang jeg var der.
Så fandt jeg den bedste løsning indtil nu. "HUSK", fiber i kapsler, det endte med at jeg var uden mavesmerter i op til 6 mrd, DEJLIGT! 
MEN! Min mave er stadig gået amok on/off i mellemtiden, senest nu her hvor jeg er endt på toilettet 3 gange på 1 uge. 
Så sendte min mand så et link til mig i går, der fortalte om denne "kur". FODMAP.
Det er en måde, hvorpå man undgår forskellige stoffer i sin mad, fx gluten, laktose osv. gør det i en periode på ca 6 uger. Når kroppen så er frifundet for alle disse stoffer, som provokerer de personer der lider af irriteret tarm, kan man begynde at genindføre et stof af gangen.
På den måde, kan man finde frem til synderen.
Det betyder en stor kostomlægning for mig herhjemme, så har læst på det hele dagen i går og i dag.
Men hvis det er en måde hvorpå jeg kan finde ud af hvad det er jeg ikke kan tåle, så kan det blive bedre for mig i det lange løb. Det er nemlig ikke sundt for nogen som helst, at gå igennem de smerter og udtømninger jeg har været igennem de sidste mange, mange år.
Jeg regner med at starte op på det senest start næste mrd, og så er det jo om virkeligt at undgå alt det der skal undgås.
Derfor har jeg også gemt nogle blogs, som giver gode opskrifter. Mange ting man køber er nemlig tilsat disse ting, så vil jeg undgå dem, og stadig spise ting som brød, kage osv. Så må jeg i gang med at bage det selv.

Den anden store omvæltning herhjemme min mand.
I torsdags blev han opsagt på arbejdet. Det kom bag på os allesammen, og det har været hårdt for ham.
Men der er ikke andet for end at se fremad. Han er en mand med noget mellem ørerne, så han skal nok finde noget igen, når han lige føler han mentalt er parat til at komme på markedet igen.

Silas er ved at være rask, den stod på tykt snot i dag, men ellers virker ham meget frisk.
I går var vi alle en tur ned på biblioteket. Jeg skulle se om jeg kunne finde en bog om FODMAP, men den var udlånt med ventetid på 1-2 mrd :/
Men Silas hyggede sig helt vildt, han elsker de biler der er dernede.

 Halvsyg dreng, pakket godt ind.

 Men frisk nok til at lege :)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...