tirsdag den 4. september 2018

Når kreativitet og aktiviteter er den eneste udvej

Som I nok kan høre på mit tidligere indlæg, så er Lucas lidt af en mundfuld.
Så meget, at vi flere gange før, har haft i tankerne om der ligger mere bag en bare en "normal" dreng.
Silas var nemlig ingenting af hvad Lucas er, de to er som ild og vand.


Vi har fundet ud af, at det bedste for Lucas er, når der er liv omkring ham.
Jo mere larm og aktivitet der er, des mere slapper han af.
Derfor trives han bedst når vi er ude blandt flere mennesker.
Familie og børnehave har ikke set meget til det vi mærker, og der er fordi der er langt større aktivitet ude end når vi er hjemme. Og vi er ikke en familie der planlægger aktiviteter døgnet rundt, det orker vi ikke, derfor ender vi ofte i dette tummelum.


Mange siger det er sundt at kede sig, men Lucas trives simpelthen ikke med det.
Mange børn ligger bare og roder rundt og siger de "keder" sig.. det er til at arbejde med. Det er Fx. det Silas gør.
Men Lucas.. ja.. han kan slet ikke rumme det. Han ved ikke hvad han skal gøre af sig selv.
At kede sig, er grobund for at teste grænser af, ødelægge ting, skrige, drille, slå og provokerer.
I det hele taget kan han slet ikke slappe af.
Det er ikke fordi han behøver at underholdes som sådan, til tider kan han sætte sig selv ned med Lego og bruger rigtigt meget tid på det i hans egen lille verden.


Der er bare dage.. og de dage, der må vi stå ekstra meget til, hvis ikke dagen skal gå op i skrig, skrål og MEGET trætte forældre der er klar til at gå i seng kl 19.. (eller før for den sags skyld).

Der skal egentligt ikke voldsomt meget til, men det er hårdt at lave aktiviteter med børn hele tiden, da man selv skal være involveret.
Det har jeg det pænt svært med, fordi jeg har jo også rigtigt mange ting JEG gerne vil, og sidde og lege med lego, er nok ikke lige en af dem.

Derfor har jeg måtte komme på ting, som jeg kan lave med ungerne, som jeg selv synes jeg kan ligge 100% interesse i.
Det er der min kreative sans kommer ind i det hele.
Og hvis jeg kan få manden med på nogle af ideerne, så er det bare en bonus, der er nemlig ikke meget hyggetid vi ender med at have sammen ellers, når to børn skal "underholdes".


Jeg er meget kreativ og elsker at skabe. Men bare det at sidde og tegne, det er slet ikke nok mere.
Istedet har jeg før meldt mig til månedlige bokse, hvor man skal være kreativ og klippe, klistre og skabe med ungerne.

Nogle af kasserne er lukket ned og andre for dyre, og jeg har derfor måtte søge andre veje.
Flere sider sælger sådan nogle små DIY (Do it yourself) bokse, hvor alt er klippet og klart til brug.
Fordi hvis der noget jeg ikke har tid til i hverdagen, så er det alt forarbejdet, og ungerne har slet ikke tålmodigheden til det. Så at få de forskellige dele serveret, er lige sagen.

Flere ting herunder er ting jeg har fået købt på tilbud eller til billige penge.
De tager ikke langt tid (30 min eller mindre). og holder fx Lucas underholdt længe nok til, at man kan mærke, at efter sådan en omgang, så kan han godt rumme at lege selv bagefter.


Jeg kan mærke en forskel på ham.
Det er ikke så tit mere, at de voldsomme udbrud kommer.
Man kan jo vælge at tro på at det har virket, men kender jeg Lucas ret, så er der ikke nødvendigvis noget mønster i det her heller.
Det har der aldrig været med ham i noget som helst.
Men man håber vel altid som forælder, er de ting man gør, gør en forskel.
Og allerhelst til det bedre.


Og så er der lige, når man får ham til at lave en frø, som han ELSKER den første dag, og sover med om natten.
Men pludselig bagefter hader, og nægter at sove med, fordi han synes dens øjne er ulækre. (bevægelige øjne) -.-


Hjerterne i munden var hans ide, og betyder den giver "Mysser" <3

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...