fredag den 27. september 2013

Svinemørbrad med fyldte kartofler

Dette er vores opskrift som vi har lavet ved at sætte to opskrifter sammen!
Den er super lækker og er en af vores største favoritter. Manden er ikke så vild med kartoflerne, da de kommer for tæt på kartoffelmoskonsistens, men så tager han en anden form for kartofler til i stedet.

De to opskrifter vi blander sammen er disse:


og


Dvs. at det ser således ud:

3 pers.
Tager ca 1½ time at lave

3 bagekartofler 
1,5 spsk persille (jeg fortrækker dog at komme meget mere i)
450 gram svinemørbrad
150g bacon i tern
7,5 stk soltørrede tomater (igen meget mere i)
0,75stk peberfrugt (bruger gerne mere også)
25g parmesan
2 spsk rød pesto (gerne mere)
Tørret basilikum
Salt
peber
smør
Parmaskinke
Kødsnor

Kort og godt klares bagekartoflerne først. De skrubbes rene og ind i ovn ved 200 grader i ca 1 time.
Når 30 min er gået, gør man mørbraden klar. Skær den til, skær en lomme i den og bland da fyldet i en skål.

Fyldet er: Hakket persille, bacon i tern (som er stegt på panden først), soltørrede tomater i strimler (husk at lade dem tørre lidt af på et stykke køkkenrulle), peberfrugt, parmesan, rød pesto, salt og peber.

Fyldet fyldes i lommen på mørbraden (jeg kommer så meget i, at den er ved at briste). Derefter lukkes den af flere gange med kødsnor så fyldet bliver derinde. Parmaskinke rulles godt om, og sørger for at lukningen vender ned i det ildfaste fad, når den kommer i ovnen.

Er man ikke til parmaskinke, kan man udlade den, brune mørbraden på panden lidt, og på den måde spare lidt tid i ovn bagefter.

Når kartoflerne har fået ca 45 min (alt efter hvor store de er, mellem 40 min til 1 time), tages de ud, og mørbraden kommer ind. Mørbraden skal have ca 30 min.

Kartoflerne skæres over på midten, og udhules forsigtigt så skrallen ikke bliver beskadiget. Alt kartoffelfyldet kommes i en skål, tilsæt smør (gerne smag til, skal gerne en god sjat i) tilsæt hakket persille. Røres med en håndmixer til det er blandet godt. Derefter tager man en ske, og fører det tilbage i kartoffelskallen. Riv gerne ost ovenpå hvis man vil, jeg vælger at lade være.

Derefter kommer kartoflerne ind i ovnen igen til både mørbrad og kartofler er færdige. Kartoflerne skal være lysbrune ovenpå, men gerne lidt sprøde.

Server en god salat og sovs af eget valg hvis ønsket (jeg laver altid hjemmelavet brun sovs til).

Velbekomme.

Opskriften giver vi 5 ud af 5 stjerner!

 
 
 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...