fredag den 5. februar 2016

Ammestop og dagplejestart.


Det er lidt ærgerligt at det skal gøres på denne måde...
Storebror klarede det helt selv da han var 8½ mdr, sagde fra og farvel til babs, fra den ene dage til den anden. 

Dengang følte jeg mig ikke klar, og blev ret ked af det. Men efter lidt tid, kunne jeg se at det var helt fint, og han havde en perfekt alder til det.
Denne gang er det meget anderledes.
Lucas har siden han blev født haft et mere afhængigt problem med brystet. At det bliver brugt til at spise med er fint. Men han har aldrig accepteret sut, og det betyder at han om natten bruger den som sut, og altid har gjort det.
Nætter med 5 timers uafbrudt søvn er sket mindre end hvad man kan tælle på en hånd, 3 timer i streg kan tælles på to hænder, 2 timer i streg var meget normalt indtil 8 mdr. 
Siden der, har det været heldigt hvis han har tager 1½ eller bare 1 time i streg.
Det hele eskalerer fra omkring kl 23 og frem til kl 6 næste morgen. 
Hele ugen har jeg opgivet at sove om aftenen. Har lagt til kl 2-4 stykker om natten med ipad, for at Thomas kunne sove, og derefter tage over om morgenen, så jeg kan få 4 timer.. bare 3 timer ville være luksus!

Det kan man kalde held i uheld, at Thomas har haft en sygeuge og har måtte blive hjemme. 
Heldigvis kan vi se lys for enden at tunnelen for ham, det har også været en hård omgang med influenza, som hærger hele landet i øjeblikket.

I forgårs aftes hang Lucas ekstra meget på brystet, han kunne slet ikke falde til ro, og vendte og drejede sig hvert 20. min. Var lige før jeg blev bekymret for ham.
Han sugede mine bryster i stykker, og det gjorde så ondt, at jeg slet ikke brød mig om at ligge ham til til sidst.
Dg serfor sagde jetop. Det kan ikke passe at jeg skal få en følelse af, at hver amning pludseligt er er overgreb på mig. Amning skal være dejligt for begge parter, og det er det bare ikke længere.
Det var nogle hårde timer her den første nat.
1½t brugte jeg på at få ham til at sove uden natamning. 
Første gang vågnede han efter ca 1 time, der havde jeg fundet tudekop og natursut frem, og brugte faktisk kun 15 min på at få ham til at sove igen ved at tilbyde ham disse ting, og vugge ham blidt i armene mens jeg tyssede på ham og nussede ham.
Derefter sov han et par timer mere. 
Jeg lade mig til at sove, men før jeg nåede at falde i søvn, vågnede han ved det typiske klokkeslæt kl 23.
Her var der skrig, skrål og søgning efter brystet. Jeg tilbød tudekop og sut på skift, nussede og tyssede som før. Vuggede og krammede og trøstede.
Flere gange faldt han til ro, men vågnede og blev ked af det igen når jeg lagde ham fra mig.
Efter ca 1½t kom Thomas ind og tog over. Lucas satte i et endnu højere skrig. 

Lucas er ekstrem morsyg for tiden, det betyder også, at han ikke bryder sig om altid at komme over til far, især når han er ked af det. Men jeg ville ikke holde til det meget mere hvis ikke han tog over lidt.

Jeg måtte gå ind til dem efter 1 time med on/off skrigeri, da Lucas' gråd var gået fra vred til mere ulykkelig, og det skærer lige ind i hjertet og er for meget for mig.
Efter lidt trøst, tændt lys og ro på, fik Thomas ham igen. Gråden startede kort, men Thomas fik ham til at sove on/off to gange i 1½t. Dog sidende med ham i sin favn.,

(Har jeg sagt hvor heldig jeg er med en mand der er så dygtig til at hjælpe?)

Her til morgen er stemningen højt. Lucas var selvfølgeligt monster sulten. Det plejer han ikke at være, da han spiser hele natten med de 6-15 amninger han plejer at få.
Denne gang spiste han næsten en hel skål havregrød. 
Mine bryster var så også ved at springe, da det var over 24 timer siden han sidst blev lagt til, så jeg fik taget trykket lidt, og givet til ham i en kop, så han stadig får god nærring fra det sidste jeg kan give ham før det helt går i sig selv.
Han var i super godt humør, og lod ikke til at være mærket af nattens strabadser. 
Heldigvis, det har givet mig tryghed til at forsætte :)

Af hvad vores sundhedsplejerske siger, så burde vi mærke en forbedring senest søndag. Så vi krydser fingre.

Heldigvis er det INTET i løbet af dagen mht til amning. Han behøver ikke bryst for trøst eller lign. Kan søger lidt efter en hård dag, men ikke noget der er nødvendigt. 
Det betyder også, at han tager dagplejen i dag med middagslur, så Thomas og jeg kunne sove den dårlige nat ud. 

Han startede dagpleje i mandags, og er hans 3. rigtige dag selv i dag. 
Første dag alene derovre i et par timer, var god, lige indtil jeg hentede ham. Han lignede ikke den dreng jeg kendte, han virkede sur på mig og så igennem mig, men samtidig hang han på mig. Det var ikke så rart. Så han fik en fridag dagen efter (der var han også slået ud i forkølelse).
I går var det noget helt andet, han var super glad, frisk, smilende. Hang stadig på mig, men i det mindste var han i højt humør.
Håber på en glad dreng jeg kan hente i dag :)

Glad dreng på vej hjem fra dagpleje i går. :)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...