torsdag den 18. april 2013

Projekt "Væk med sut"

Jeg tog en drastisk beslutning i forgårs, Silas skulle sige farvel til sin sut.
Det blev lidt mere kold tyrker end jeg havde planlagt, men det var som om det hele havde sin egen vilje.

Silas har i laaang tid ikke brugt sutten til hverdag i dagplejen.
Ud over det, så har han heller ikke sovet med sutten i dagpleje siden i mandags.
Derfor tænkte jeg, at vi måtte sammenarbejde lidt, så hvis han kan i dagpleje, så kan han også herhjemme.
Jeg valgte så at tage skridtet uden overhovedet at have undersøgt det på nettet (meget ulig mig). Jeg gemte sutterne fra Silas da han kom fra dagpleje tirsdag (der havde han ikke brugt dem siden om natten), jeg fortalte ham, at babyerne havde fået dem, fordi nu var Silas en stor dreng.
Jeg kom så senere til at fortryde, at jeg ikke havde taget ham med i beslutningen, ved slet ikke hvad jeg tænkte på :(
Dog tog Silas det meget pænere end ventet. Han havde få gange hvor man kunne mærke hans hang til sutten. Han kørte sig selv op, spurgte efter den, græd i en 10 min. Men måtte holde mig til min historie om at babyerne havde fået dem.
Derefter forsøgte jeg meget at ændre hans opmærksomhed til noget andet når han ville have sutten, og det lykkes nogle af gangene efter lidt tid. Det sværeste var når han skulle sove. Sutten har været som et bedøvelsesmiddel for ham så han straks lagde sig til at sove. 
Kan da godt sætte mig ind i, hvor tom det måtte føles for ham, at mangle sin sut.
Men da klokken rundede 21 tirsdag aften faldt han i søvn uden sutten, uden gråd (meget vigtigt for mig, at han ikke falder i søvn mens han er utryg eller ulykkelig). 
Det viste sig også, at han sov bedre end han har gjort i lang tid. Han har haft MEGET dårlige nætter hvor jeg var inde ved ham i op til 10 gange eller mere på en nat. Natten til onsdag var jeg inde ved ham 2 gange! Han sov som en sten. Ingen renden for at give ham sutten, det var simpelthen bare skøønt!

Første nat uden sut. Man vågner kl 6:40, leder efter sutterne man ikke kan finde, og får to ostehaps i stedet.
Derefter ligger man sig ind i mors og fars seng og stener Ipad, i mens mor ligger ved siden af med sorte rander under øjnene.

Dog vågnede han meget tidligt onsdag morgen, kl 6:40. (det er tidligt for en dreng der plejer at sove til tidligst kl 7:30). Han gabte ca. hvert 10 min, så tænkte at han måtte blive puttet tidligere til middagssøvn.
Sådan blev det desværre bare ikke, tværtimod.
Jeg forsøgte at putte ham tre gange i barnevogn og en gang i egen seng. To af gangene i barnevogn, lykkes det ham at lave stort i bleen kort efter jeg havde lagt ham, og så måtte han op igen.
Han var ikke ked, og havde kun brug for sutten når han kom i sengen eller barnevognen. Så snart han kom op, legede han friskt rundt som for at sige "Mor se, jeg er da ikke træt!"
Klokken blev 14 før han overgav sig i barnevogn, og der så det sådan her ud:

Når man har svært ved at finde ro, så sidder man nemlig og kigger på fuglene der flyver rundt... og BAM, så falder man pludseligt i søvn som man sidder der :)

Puttede det stakkels pus ordentligt ned, og så fik han lov til at sove til kl 16.

Jeg tænkte, at det ikke kunne passe, at jeg skulle tage noget fra ham, og så ikke give noget igen. Så fra tirsdag aften og frem til kl 16 onsdag, fortalte jeg ham igen og igen, at babyerne gerne ville give ham en gave for sutterne.
Jeg spurgte ham hvad han gerne ville have og han svarede, "Traktor, STOR traktor!"

Så kl 16:20 tonsede Silas og jeg af sted mod Kvickly på cykel, fandt den største graver de havde (Silas valg), købte lidt ekstra småting. Og så måtte jeg ellers få denne kæmpe graver bikset ned i min lille cykelkurv, Silas bagpå og en indkøbspose i den ene hånd.
Det må have set lidt komisk ud. Graveren  fyldte hele kurven og mere til :)

Men gaven endte med at virke rigtigt godt. Nu bruger vi remsen "Slut med sut, slut med sut, Silas har fået en graver!", "Stor Silas, stor graver, ingen sut!"

 
 
 

I går aftes sov han først kl 21:20. Efter at han havde sunket en kavalkade af sange inde i sengen. Skiftevis kalde efter sut, sparke lidt rundt og synge lidt mere.
I nat vågnede var jeg kun inde ved ham en gang, anden gang sov han igen efter kun et klynk.
Han spurgte efter sut en gang her til morgen, men da han så graveren ved siden af sengen, så var han straks i gang med at lege, og glemte alt om sutten. Frem til jeg sagde farvel til far og søn ved døren, blev der ikke spurgt efter den igen.

Men det er ikke kun for natteuroen jeg fjernede sutten fra ham, men også det sproglige. Det er helt utroligt hvad bare 2 dage kan gøre uden sut.
Den knægt snakker hele tiden uden sut, og ordene kommer tydligere og tydligere. Vi synger hele tiden, og snakker om ting. Silas snakker til mig hele tiden.

Mit håb er, at Silas om en uges tid ikke spørger efter sut mere, og at vi har en dreng der har udviklet sit ordforråd merkant. Så mon ikke det nok skal komme til at ske ;)

Nåh ja, efter jeg har startet genoptræning har jeg måtte anskaffe mig en gymnastikbold.
Den synes Silas lige han skulle hjælpe med at puste op :)
Han gav dog hurtigt op, og overlod det til mig, det er bare lidt svært at puste en bold op, når man har en søn på 2½, der synes det er sjovt at hoppe på den mens den stadig er halvt flad :)

 
 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...