fredag den 5. juli 2013

Madbrød med kartofler, soltørrede tomater, basilikum og mandler

Endnu en opskrift fra Aarstiderne, som er kendte for deres sunde opskrifter.
Mange af dem finder vi overdrevet sunde, og det er vores smagsløg slet ikke klar til.
Et skridt af gangen, og vi har det også sådan herhjemme, at ingen opskrifter skal skubbes af vejen bare fordi de indeholder lidt kalorier. Så alle opskrifter er velkommen herhjemme (så længe det ikke er fisk, tager nok 20 år mere før jeg får manden modnet til at smage på det).

Vi modtog sweet potatoes med vores Aarstidernes pakke, og da jeg ikke har arbejdet med sådan en fætter før, måtte jeg lige ind og finde en opskrift så jeg kunne bruge dem rigtigt. Det var så denne opskrift det endte med.

De søde kartofler lever op til deres navn, der er meget søde. Når de er kogt, har de konsistens som kartofler, men smager rigtigt meget som søde gulerødder. Det betød også, at Silas fik en skål med kogte søde kartofler og kunne gufle af dem, og det gjorde han :)
Dog var manden ikke så glad for at skære dem i tern, trods nye møgskarpe knive, måtte han få sved på panden får at skære dem i stykker. Stenhårde.

 Men i gryden kom de og blev kogt

 Jeg stod for at lave brødet, det lavede jeg aftenen før, så det kunne koldthæve i køleskabet natten over.
Det er første gang jeg koldhæver brød, men det gik meget godt. Dagen efter havde dejen en meget gummiagtig konsistens, det var pænt svært at rulle ud da det trak sig sammen som en elastik hele tiden.
Jeg tilsatte hvedeklid til dejen, så er der flere fibre i.

 Fyldet bliver bikset sammen. Jeg sparede IKKE på de soltørrede tomater, og godt med hakkede mandler

 På med fyldet

 Lukke sammen og pensle med olie

 Færdig

 Klar til at spise

Det viste sig dog, at der var ALT for lidt fyld i, som kan ses på billedet. Så endte med at skære toppen af brødet, så det kun var bunden og fyldet jeg spiste.
Det smagte ganske udemærket, især brødet smagte godt.

 Silas spiser sweet potatoes

 
Silas fik lov til at sidde ved siden af farmand og spise, det har han gjort et par gange siden, det synes han er sejt og hyggeligt :)

Denne opskrift blev spist, men det er ikke noget vi hungre efter en gang mere, men det var sjovt at prøve :)

Så denne opskrift får 3 ud af 5 stjerner

Opskriften finder du HER

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...