mandag den 12. maj 2014

Marmorkage med et tvist


Som titlen siger, er der her en marmorkage med et lille tvist.
Kagen indeholder nemlig kardemomme og kanel for lidt anderledes smag. Det er smag og behag om man synes om det, manden måtte takke nej, hvor Silas og jeg synes den smager fint.
Til glasuren, valgte jeg at komme lidt mindre kaffe i, vi er nemlig ikke kaffedrikkere herhjemme. Sørg for at glasuren bliver mere mod den tykke end den tynde side, så stivner den bedre og er lettere at lave mønstre i med en gaffel bagefter. Jeg lavede også en lidt mindre potion, så laget ikke blev for tyk, og jeg synes det var perfekt.

Kagen endte med at få tætteer på 40 end 30 min, men prik med en pind for at tjekke efter.

Opskriften er herfra

Nedenfor er vores tilrettede version:

Tid: 15 min til at lave dejen, ca 35 min til bagning
8 pers.

Ingredienser:

Bund:
125 g smør 
250 g sukker 
2 æg 
275 g hvedemel 
2 tsk. bagepulver 
1 tsk. muskatnød 
1 tsk. kanel 
2½ dl mælk 
3 spsk. kakao 

Glasur: 
50 g blødt smør 
150 g flormelis 
2-3 spsk. kakao 
3 spsk. kaffe

Fremgangsmåde:
Rør smør og sukker hvidt og cremet. Pisk æggene og rør dem i. Bland mel, bagepulver og krydderier og rør det i smør-æggeblandingen skiftevis med mælken. Tag ca. 1/3 af dejen fra, rør kakao i resten af dejen. Kom halvdelen af den mørke dej i en smurt springform, der er ca. 24 cm i diameter, kom den lyse dej over og slut med resten af den mørke dej. Bag kagen ved 180º i ca. 30 min. Tjek med en kødnål, om den er gennembagt. 


Glasur: Rør smør, flormelis, kakao og kaffe sammen til en jævn masse og fordel den over kagen. Træk et mønster i glasuren med en gaffel.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...